Części ze złomowanych samochodów – czy nadają się do ponownego wykorzystania?


MechanikSamochód składa się z bardzo wielu elementów, które nawet po kasacji, nadają się do dalszego użytku. Czy jednak każdą część ze złomowanego pojazdu można wykorzystać ponownie?

Recykling pojazdów

Recykling samochodów może być wykonywany wyłącznie przez uprawnione Stacje Demontażu Pojazdów. Dokumentem potwierdzającym legalne złomowanie auta jest zaświadczenie o kasacji, niezbędne do wyrejestrowania go z ewidencji. Do obowiązków Stacji Demontażu należy również unieważnienie tablic rejestracyjnychdowodu rejestracyjnego oraz karty pojazdu, o ile była wydana.

Części nadające się do powtórnego użycia

W procesie demontażu pojazdu dużą wagę przykłada się do odzyskania jak największej ilości części, których stan techniczny pozwala na ponowne wykorzystanie. Częściami, które z powodzeniem mogą być wykorzystane powtórnie, są np.:

  • silniki i elementy silników,
  • skrzynie biegów;
  • elementy karoserii;
  • lampy;
  • alternatory;
  • rozruszniki;
  • świece;
  • opony i felgi;
  • elementy wyposażenia wnętrza.

Powtórne wykorzystanie podzespołów ze złomowanych aut jest działaniem proekologicznym. Co więcej, części używane są o wiele tańsze niż nowe. W ofercie Autozłomu Żary dostępne są części do samochodów osobowych i dostawczych niemal wszystkich marek i roczników

Jakich części nie można użyć ponownie?

Na ogół części ze złomowanych pojazdów bez problemu można wykorzystać ponownie, jednak od tej reguły jest kilka wyjątków. W świetle obowiązującego prawa nie można zamontować w innym aucie części, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko. Są to między innymi:

  • elementy instalacji gazowej;
  • poduszki powietrzne;
  • systemy pasów bezpieczeństwa i fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa;
  • klocki i szczęki hamulcowe;
  • płyny eksploatacyjne;
  • zabezpieczenia antywłamaniowe;

Kompletna lista części używanych zabronionych do ponownego wykorzystania, zawarta jest w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury, z dnia z dnia 28 września 2005.